25 maja – Światowy Dzień Mleka

Mleko towarzyszy nam już od pierwszych, krzykliwych chwil życia. Co prawda, na początku to bogato składnikowa siara, ale później staje się matczynym mlekiem, nieco słonym, ale jak najbardziej odpowiednim dla dziecka. Z biegiem miesięcy i lat, naszą „karmicielką” jest krowa.

Nie tylko jest produktem bardzo odżywczym. Już w starożytnym Egipcie Kleopatra doceniła jego pielęgnujące działanie na skórę. Było także symbolem bogactwa. Coraz częściej proteiny mleka dodawane są do kremów i balsamów.

W różnych krajach pija się mleko od przeróżnych zwierząt. U nas preferowane jest mleko krowie, ale już np. Grecy lubują się w kozim, Hiszpanie w owczym, Afrykańczycy w bawolim, Arabowie w wielbłądzim, a Lapończycy i Finowie w reniferowym…

Dzień Mleka został ustanowiony przez FAO – Food and Agriculture Organization (Organizacja do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa ) na dzień 25 maja. Głównym celem jest propagowanie mleka jako elementu codziennego jadłospisu, będącego zarazem produktem niezwykle odżywczym.

Co mleko kryje w sobie?
Mleko to skarbiec wielu składników, niezbędnych do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania człowieka. Jest bogate zarówno w witaminy, jak i w pierwiastki. Najwięcej ma witaminy A (antyutleniacz, zapobiega m.in. kurzej ślepocie), ale zawiera też D (zapobiega krzywicy, usprawnia wchłanianie wapnia), B2 (dobrze wpływa na nerwy i błony śluzowe) i B12 (zapobiega niedokrwistości). Bez wątpienia jest źródłem wapnia i potasu oraz fosforu, magnezu i cynku. Wapń przede wszystkim stanowi składnik budulcowy kości, ale bierze też udział w przekaźnictwie nerwowym i krzepnięciu krwi. Potas i magnez łagodzą „skołatane” serce oraz poprawiają kurczliwość mięśni. Fosfor jest składnikiem kości i zębów oraz bierze udział w przemianie węglowodanów, tłuszczów i białek. Cynk jest pierwiastkiem, który dba o naszą skórę, włosy i paznokcie. Przyspiesza tez gojenie się ran.

„Pij mleko, będziesz wielki!”
Mleko pomaga utrzymać organizmowi dobre zdrowie. Dla dzieci powinno być podstawą w żywieniu. Z uwagi na to, że zawiera tłuszcze, cukry i białka, stanowi źródło energii na każdy dzień. Kompozycja jego składników stanowi ponadto leczniczą miksturę w napięciu nerwowym i zmęczeniu. Ułatwia pracę mózgu i oczu. Poprawia też pracę układu pokarmowego oraz pomaga w walce z nadwagą. Obniża też poziom „złego cholesterolu”
Dziennie powinniśmy wypijać około 2-3 szklanek mleka. Niestety statystyka pokazuje, że jego spożycie jest bardzo marne. Większa część społeczeństwa wcale go nie pije, marna ćwierć stwierdza ze pije jedną szklankę. Niewiele jest ludzi, którzy wypijają „normę”. Samymi zaletami picia mleka jest wymieniony już skład, ale warto też dodać, że można je spożywać pod wieloma postaciami, jak np. kakao, latte, zupa mleczna, z dodatkiem owoców, musli, płatków. Na ciepło i na zimno. Na pochwałę zasługuje akcja „Pij mleko…”. W niektórych szkołach rozdawane jest mleko oraz prowadzone są pogadanki na temat zdrowego żywienia. Co z resztą?

Kto nie może spożywać mleka?

Niedoinformowana część ludzi często sadzi na odwrót: „Pij mleko, będziesz kaleką”. Istnieją przeciwwskazania do picia tego napoju, ale niektórzy o tym nie wiedzą i rodzą się tego typu opinie.
Najbardziej uczulającym jest mleko kozie. Z pewnością mleka nie mogą pić osoby z alergią na białka mleka, np. kazeinę, z nietolerancją „mlecznego cukru” – laktozy, a także ci którzy mają problemy z tworzeniem się kamieni nerkowych i innych. Ponadto, warto wiedzieć, że mleko krowie sprzyja wytwarzaniu się śluzu w organizmie, głównie w drogach oddechowych. Toteż jego spożycie muszą zredukować chorzy na astmę i mukowiscydozę. Nagromadzenie śluzu sprzyja rozwojowi infekcji w układzie oddechowym. Nadmiar mleka w diecie jest równie groźny jak jego znaczny deficyt. Trzeba wiedzieć, że picie mleka prosto od krowy nie jest wskazane, ze względu na zakażenie, mogące wywołać boreliozę.

Zamienniki roślinne białego napoju
Przede wszystkim, nie zawierają tyle tłuszczu, co mleka zwierzęce. Chyba najpopularniejsze to sojowe i kokosowe, ale są też inne np. ryżowe i migdałowe.

Sojowe ma trochę specyficzny smak, który nie wszystkim odpowiada. Jest też trochę droższe. Dostępne jest jako mleko smakowe np. truskawkowe, waniliowe, bananowe.

Mleko kokosowe jest przyjemniejsze w smaku – lekko słodkie, śmietankowe, z wyczuwalną nutką aromatu kokosowego. Jest także mlekiem bogatoskładnikowym. Zawiera niezliczoną ilość witamin i pierwiastków, a także… hormony roślinne. Stanowi podstawę potraw w m. in. w kuchni tajskiej.

Mleko ryżowe jest bardzo zdrowe. Nie zawiera cukru i cholesterolu. Z powodzeniem może zastąpić mleko krowie. Ma subtelny, słodkawy smak i jest lubiane przez dzieci.

Mleko migdałowe można przyrządzić samemu. Oto przepis: na 1 szklankę migdałów, 2 szklanki przegotowanej wody i troszeczkę soli do smaku. Migdały trzeba sparzyć i obrać ze skórki, następnie zalać wodą i odstawić na około 12 godzin np. do piwnicy. Następnie płukać migdały, aż do momentu, gdy woda będzie klarowna. Po tych zabiegach, umieścić migdały w mikserze, zalać wodą przegotowaną i doprawić solą. Przez około 1,5 – 2 minuty miksować na największych obrotach urządzenia. Następnie przecedzić, wlać do słoika lub butelki i szczelnie zakręcić. Przechowuje się w lodówce. Mleko to jest dobrym dodatkiem do kawy i innych potraw gdzie wykorzystuje się mleko zwierzęce. Ma lekko orzechowy smak i do złudzenia wyglądem przypomina mleko zwierząt.

mleko

źródło: polki.pl, foto: pixabay.com,

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz