Amarantus – dlaczego warto go jeść?

Amarantus nazywany jest zbożem XXI wieku. Jest źródłem dobrze przyswajalnego białka i żelaza, nie zawiera glutenu i posiada szereg właściwości zdrowotnych, dlatego powinien znaleźć się w każdej kuchni. Nie wiesz, jak go wykorzystać?

Amarantus – co to jest?

Amarantus, zwany też szarłatem to pseudozboże, które uprawiane jest od ponad 5000 lat. Początkowo jego walory doceniali przede wszystkim Indianie, dodając go do wielu przyrządzanych dań. Zmielone ziarna amarantusa stanowiły składnik tortilli i placków z dodatkiem miodu, a liście suszono i stosowano jako przyprawę.

Dziś w zdrowej kuchni wykorzystuje się głównie popping (preparowane nasiona) oraz olej z amarantusa.

Właściwości amarantusa

W niewielkich ziarnach szarłatu znajduje się aż pięć razy więcej żelaza niż w szpinaku, który poleca się zwykle osobom cierpiącym na anemię oraz wegetarianom. Żelazo z amarantusa jest łatwiej przyswajalne. Co więcej, w przeciwieństwie do szpinaku, szarłat nie zawiera szczawianów, które w dużych ilościach mają niekorzystny wpływ na układ moczowy. Amarantus jest dobrym źródłem białka, w dodatku jest ono dobrze przyswajalne. Nasiona nie zawierają glutenu, nadają się więc dla osób, które cierpią na jego nietolerancję.

Zawarty w amarantusie błonnik pokarmowy usprawnia pracę jelit, przyspiesza przemianę materii i zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu sprzyja odchudzaniu. Stosunkowo niski indeks glikemiczny (IG 35) szarłatu czyni go dobrym składnikiem dla osób cierpiących na cukrzycę i insulinooporność. Kwasy tłuszczowe, których także sporo znajduje się w amarantusie chronią serce i układ krwionośny, a zawarty w oleju skwalen pozwala zachować młodość na dłużej.

Amarantus usprawnia pracę mózgu i zwiększa koncentrację, a dzięki wysokiej zawartości magnezu pozwala też obniżyć stres. To czyni go idealnym pokarmem dla studentów, uczniów i osób, których praca wymaga skupienia i odporności psychicznej. Szarłat koi nerwy.

Bezglutenowa owsianka z amarantusem

Pół szklanki amarantusa ekspandowanego zalej szklanką mleka krowiego lub roślinnego, dodaj szczyptę cynamonu i sproszkowanego imbiru, startą marchewkę i rodzynki. Spożywaj na ciepło lub na zimno.

Koktajl z amarantusem i mango

¼ szklanki amarantusa ekspandowanego wymieszać z 300 ml jogurtu naturalnego i odstawić na 10 – 15 minut. Mango obrać ze skórki i usunąć pestkę. Owoc i jogurt z amarantusem umieścić w blenderze, dodać kilka liści jarmużu, dosłodzić miodem i zblendować.

 

kilometrami.pl

Brak komentarzy

Dodaj komentarz